AS-kisatarinoita 2007


Aloitussivulle . Omituista höpinää . Alkukausi 2007 . Loppukausi 2007 . Kausi 2008 . Vieraskirja

Näitä tarinoita kirjoitteleepi "eräs autosuunnistaja". Aloitussivulta löytyy linkki mm. yhteystietoihini.

Viimeksi päivitetty 2008-02-01. Kahden kuukauden kisatauko alkaa olla ohi, edellisen kauden viimeiset muistot pudotettu näkyviin

Oskarista kotiin palatessa tuli kirjoitettua joitakin rivejä, mutta kotimatka oli turhan lyhyt jutun läpikäyntiin ja julkaisuun. Nyt on ollut kaksi kuukautta läppärin kansi kiinni, on korkea aika päivittää ne osat tarinaa niiltä osin mitkä vielä päivitetävissä on. Eli loppukauden osalta NEZ-kisoista Ruotsista ja Suomesta, ja sitten tämä kauden päätös eli Oskarin yöajo. Ei ollut paljon hurraamista kaudessa, vaikka valopilkkujakin oli. Nuoremmat ovat ottamassa paikkoja huipulta, mutta emme mekään tappelematta anna periksi... Eli tarina jatkuu täällä.

Oskarin yöajo, Heinola, Oskarin päivänä 2007

Pikkupakkasia on pidellyt ja lunta on tullut juuri sen verran että maa on kauttaaltaan valkoinen. M-luokassa suht kivasti 9 ilmoittautunutta ja koko kisassakin reilu 40 autokuntaa. Kauden ensimmäinen ja viimeinen kansallinen kilpailu. AKK:ssa tehtyjen tutustumislisenssimuutosten vuoksi kaikki tähän mennessä järjestetyt autosuunnistuskilpailut ovat olleet joko arvokilpailuja (NEZ, SM tai cup) tai aluekilpailuja, joissa tutustumislisenssi on vielä tänä vuonna mahdollinen. 2008 aloittelevien harrastajien kynnystä sitten hiukan nostetaan kun kilpailuun osallistumisen edellytys on n. 70 euroa maksava lisenssi sekä kartanlukijalla että kuljettajalla. No, koko vuoden kelpaavana luulisi kolikon kääntöpuolella olevan sitten kiinnostus osallistua vähän useampaankin kilpailuun, jotta lisenssistä olisi enemmän iloa. Aika näyttää tuleeko lisenssiuudistuksesta piristysruiske kilpailujen osallistujamäärille ja lajin arvostukselle vai käykö niin kuin moni harrastaja nyt pelkää, että uusia ei tule enää lainkaan mukaan ja nykyisistä harrastajista moni lopettaa kun ei "keikkakuskeja" enää saakaan puhelinsoitolla. Itse optimistina olen sitä mieltä että uudistus on tervetullut, joskin lisenssin hintapolitiikka saattaisi kaivata pientä hienosäätöä.

Se politiikasta ja kisaan. Tai no, pientä kritiikkiä kilpailun katsastuksesta. Tällä kerralla ei katsastusmies ollut lainkaan kiinnostunut siitä onko vuosikatsastus suoritettu tai toimiiko takavalot. Ei, vain ja ainoastaan eteenpäin näyttävien valojen täsmälleen oikea toiminta oli tärkeää. Yhdelle konkariparille tämä tarkoitti turhaa reissua Heinolaan. Starlettinsa valot on kytketty virheellisesti lain kirjaimen vastaisesti mutta lain hengen mukaan, ja esim. vuosikatsastus on ne hyväksynyt jo useana vuonna. Kisakatsastuksessakaan kukaan ei ole tähän mennessä kiinnittänyt mitään huomiota väärään toimintaan, jonka oikeastaan huomaa vain jos sitä osaa odottaa. Autokunnasta kumpikaan ei edes tiennyt kytkennän olevan "laiton". Vaikka useampikin "asentaja" yritti auttaa konkariparia kävi aika tiukoille ja autoa ei saatu kilpailun katsastajaa eli lain kirjainta vastaavaan kuntoon. Olisiko tässä pieni itsetutkiskelun paikka. Kytkentävirhe ei vaikuttanut mitenkään turvallisuuteen, ei häikäissyt eikä vaikeuttanut auton ääriviivojen havaitsemista. Auto oli täysin liikennekelpoinen, vuosikatsastus suoritettu noissa varusteissa ja kytkennöissä. Minusta olisi riittänyt maininta, että korjatkaa seuraavaan kilpailuun. Uskoisin, että järjestäjällekin olisi ollut käyttöä saamatta jääneestä 50 euron osallistumismaksusta puhumattakaan mielipahasta, joka aiheutettiin osallistujaparille.

Se politiikasta jälleen ja kisaan, ihan oikeesti, hei. Aloitettiin lyhyellä rykäisyllä lähtöpaikan lähellä olleen hallin pihalla. Yksi RT, helpohko viiva ja kohtuuhyvin aikaa. Jakso 1 nollilla.

Mittis, jonka jälkeen lyhyt sorakuoppa pyörähdys. Oikeaoppisesti AT sisäänmenossa. Kartta tuntui hivenen epämääräiseltä ja yksi RT jäikin löytymättä. 1:10.000 kartalla yksi pussi jäi pieneksi mutta RT löytyi ja se kelpasi. Eli ylimääräinen ja puuttuva. Mitä muuten se eniten rikottu sääntöpykälä sanoikaan vierekkäisille urille laitetuista kilvistä?

Kolmas jakso: hivenen epämääräiseltä tuntui edelleen mutta maastossa lumessa olevat urat tai pikemminkin niiden puuttuminen paljastivat mihin ei kannata lähteä tutkimaan.

Aika helponoloista kisaa eikä pyyntikään ollut ihan mahdoton. Liukasta oli kyllä ja aika häijysti kulki reitti välillä vastakkain ja ristiin; pimeys ja ajovalot kyllä pelastivat eikä vahinkoja tainnut sattua.

Tauko vietettiin Heinolan tähtihovissa. Odotettavissa oli, että kilpailun luonne muuttuu tauolla ja juuri näin kävikin. Huikea sorakuoppa jossa ajettiin useampi koukero. Yhtä lähtöä piti hiukan etsiä, ei kuitenkaan mitään elämää suurempaa ongelmaa. Paitsi että B-luokkaa alkoi olla jaloissa. Miksi ihmeessä B piti laittaa M:n eteen, en usko B:stäkään olevan kivaa kun "isot pojat" tuuppaavat peräluukkuun kiinni...

Vähän pienimuotoista nypläystä motokrossiradalla, täällä jäi toinen RT:mme; viivassa ollut mutka oikeaan ja vasempaan kelpasi väärällä uralla mainiosti, emmekä osanneet tulkita kartan "kuviorajaa" metrin korkeassa männikössä kulkevilla urilla oikein. Vierekkäisillä urilla oli kilvet ja "oikealta" kilveltä peruutettin pois ja otettiin viereinen ura, jossa myös oli kilpi. Jos olisikin tiennyt, että kaksi kortillista saa kerätä ylimääräisiä... Toinenkin kilpi jäi, mutta se ei kyllä ollut reitillä. RT82, siitä vähän lisää myöhemmin.

Viimeinen jakso ja "Oskarin pikis", kuviteltiin. Peruskartalla ajettava parin kilometrin lenkki tiukahkolla pyynnillä. Heh, vierekkäisillä kartoilla ajettiin pätkä samaa tietä, mutta viivan muodot olivat erilaiset. Tätähän se on vähän pitkin matkaa ollut ja tätä juuri on autosuunnistus: viiva pitää osata soveltaa maastoon kuin sen on ratamestari ajatellut. No, pikiksen molemmista päistä puuttui AT eli eipä siitä sitten saada pikis-tuloksiakaan. Ja viimeiset kuvat pyörittiin ison sahan todella liukkailla urilla. Eikä tuo tahtonut lähteä sujumaan. Leimasin imaisi väärälle uralle ja hukka-nimiseen paikkaan hetkeksi. Vielä oli virhe helppo kuitata ja jatko löytyi. Mutta ei minuuttiakaan kun oltiin taas pulassa. Tällä kerralla oli katastrofin aineksia ilmassa: paluu ei onnistunutkaan. JAT löytyi ees-taas ajelemalla ja vertaamalla ajossa olevaa karttaa JAT:lle tuloon saatiin taas homma pelaamaan. Asemia oli kovasti vähänoloisesti ja yhdestä ajettiin näkemättä läpi. Aikaa kului aivan "simona". JAT:lle saavuimme yli 12 minuuttia myöhässä.

Maaliin oli lyhyt viivanpätkä, jossa ei ollut (aina odottamaamme) loppujekkua. Neljällä puuttuvalla ei tänään tavoitella edes tuloslistan puoliväliä. RT82:sta tein vastalauseenkin, mutta todettuani muiden kilpailijoiden tarkkuuden en lähtenyt keräämään kuljettajalta kolehtia vaan vedin lapun takaisin ja lähdettiin kotimatkalle. Kotiin päästiin vaihteeksi hyvissä ajoin ennen puolta yötä. Ja sitten alkoi valmistautuminen seuraavaan kauteen. Talliprojekti ja "muutama" Justyprojekti odottavat neliveto-Sunnyn ohella tekijäänsä. Saiskohan jotain vähän eteenpäin vai keksisiköhän sitä jotain muuta tekemistä?