NAC - Top 3 Hall of Fame - Säännöt - Competitions/Kilpailut - Championship points/Sarjapisteet
Additionally for Finns, vain suomeksi: OnLine -
Ilmoittautumisohjeet ja -lomake 2024
NAC OnLine - SE 2023
Ruotsin osakilpailuiden pikalinkit
Ruotsin voimassa olevat AS-säännöt (pdf)
perjantai: kutsu (pdf) . ilmoittautuneet . järjestäjän kisatiedostot,
lähtöluettelo (pdf)
, tulokset (pdf).
lauantai: kutsu (pdf) . ilmoittautuneet . järjestäjän kisatiedostot . lähtöluettelo (pdf)
,
tulokset (pdf)
,
AT-erittely (pdf)
Säätiedot Tingsryd
2023-11-13 @21:30 (EET)
Kausi on paketissa
Kausi 2023 saatiin viikonloppuna päätökseen ja katse on vuoden 2024 kisoissa. Päivitin tiedot tulevista kapinoista kilpailut-sivulle.
Hienosti Tanskassa alkanut kausi päättyi Ruotsin Urshultissa suomalaisittain mollitunnelmissa vaikka Beginner's cup saikin taas sinivalkoisen voittajan Jarno Metsosta ja Hannu Hirsivaarasta. Joukkuekisoissa saatiin (odotettu?) rökäletappio tanskalaisilta. Sijoitukset 2.-4.-8. ja varsinkaan lauantain 2.-5.-10. eivät ole sitä millä joukkuekisasta otetaan kultaa.
Viitala-Heikkilä ylsi sarjassa pronssille ja loppupisteissä kympin sakista löytyy neljä muuta suomalaisparia, eli aika leveää osaamista meikäläisiltä löytyy, kunhan saadaan vielä tuo Ruotsin kirous jollain konstilla kääntymään.
2023-11-12 @10:53 (EET)
Säätöä
Pieniä muutoksia tuloksiin: kakkospaikan nimet oli yöllä kirjattu "vähän" väärin ja kävi myös ilmi, että Kaipainen-Kulmala oli ylittänyt kokonaismyöhärajan eli NAC-pisteet menee vielä hiukan uusiksi...
2023-11-11 @23:00 (EET)
Lauantain tulosseurantaa
Tulosseurantaa. 2023-11-12 @0:30 Ruotsalaisten palkinnot on jaettu ja viimeinen auto tuli juuri maaliin.
2023-11-11 @23:01 (EET)
Perjantain tulokset
Laiskuus yllätti, joten tässä perjantain tulokset kuvina:
2023-11-09 @16:50 (EET)
Lähtöluettelo perjantaille
Perjantain lähtis on lisätty listoille. Klo 17:15 alkavassa ohjaajakokouksessa varmaankin neuvotellaan kompassin käytöstä kun GPS-laitteet on PM1:n mukaan kielletty... Lauantain kisasta näyttää tulleen uusi lähtöluettelo, mutta muutokset ovat lähinnä kosmeettisia: siihen on lisätty kisa-autojen rekisterinumerot ja poistettu NAC-merkintä niiltä ruotsalaispareilta, jotka eivät NAC-sarjaan ole osallistuneet.
2023-11-07 @7:40 (EET)
Lähtöluettelo lauantaikisaan
Lauantaikisan lähtöluettelo on julkaistu. Lisäsin pikalinkkeihin molempien kisojen kisasivulinkit, joita käyttäen löytyvät (jossain vaiheessa) kaikki kilpailun tiedostot kutsusta tulosluetteloihin sitä mukaan kun järjestäjä niitä sinne pudottelee...
2023-11-02 @9:00 (EET)
Ruotsin AS-säännöt ja ilmoittautumistilanne
Lisäsin pikalinkkeihin Ruotsin AS-säännöt, jotka latasin Bil-O sivustolta. Ne ovat vuodelta 2022, mutta säännöt eivät kuluvalle kaudelle ole muuttuneet.
Perjantaina päättyy ilmoittautuminen, ihan kaikki NAC-pisteitä 2023 napsineet eivät vielä ole listoilla: Ahnheim-Kihlstenius ja Lindellit ainakin näyttävät vielä puuttuvan. Franssonit taas ovat jakautuneet kahteen autokuntaan: Johan on siirtynyt Lars Mörnborgin kuljettajaksi ja kartturi Leif löytyy vain lauantain listalta ja sieltäkin pelkästään kansallisesta luokasta (lång bana). Alkukauden sivussa ollut tanskalaispari Hinsch-Andersen tulee tekemään debyyttinsä NAC-sarjaan. Ja NAC-pistetaulukon kakkonen Daniel Mörnborg on listoilla "vakikuskinsa" Mattias Janzonin kanssa - kolmas eri kuljettaja yhden kauden aikana lienee uusi ennätys.
2023-10-31 @7:40 (EET)
Spekulaatiota...
Nyt jos koskaan olisi aika Suomen joukkueen napsia pisteitä enemmän kuin tanskalaisten, Ruotsiin nimittäin lähdetään tasapisteissä. Vähintään hopea on jo käytännössä kirkossa kuulutettu, Suomessa (ja Tanskassa) erittäin heikosti menestyneen Ruotsin nousu hopealle vaatii kyllä meikäläisiltä täydellistä epäonnistumista.
Beginner's cupissa Metso-Hirsivaara on jo varmistanut cup-voittonsa vaikkeivät edes tulosta saisi Ruotsissa. Säälittävän vähän kiinnostaa "uusia" NAC-sarjaan osallistuminen.
Henkilökohtaisella puolellakin riittää jännitettävää. Mestaruus ei (vielä) ole kahden eikä kolmenkaan kauppa, sen verran "mukavasti" ovat "ratkaisevat" luokkavoitot menneet ristiin. Ainoastaan Viitala-Heikkilällä on kaksi ykköspaikkaa ja yhden voiton pareja ovat nyt kärjessä komeileva Henriksson-Andersson, Söndergaardit, Holm-Mörup sekä Rousku-Åstrand. Henriksson-Anderssonilla on pullat hienosti uunissa, koossa on jo peräti 232 pistettä mikä riittää historian valossa jo vähintään TOP5-sijoitukseen. Sijoittumalla kotimaassaan jommassa kummassa osakilpailussa kolmen parhaan joukkoon pistesaldo paranee, voitolla neljä pistettä 236 pisteeseen. Viitala-Heikkilällä on vielä mahdollisuus kahdella voitolla maksimipisteisiin 240 mutta paha kanto kaskessa ovat tanskalaisparit ja ennen kaikkea Söndergaardit (max 238), Jäger-Mikkelsen (max 237) ja Holm-Mörup (max 236). Miten sitten pakkaa sotkevat muut meikaläiset Rousku-Åstrand (max 238), Heikkilä-Bitter (max 234) ja miksei Ojanperä-Mamia (max 234) sekä ilmoittautuneiden listalta edelleen puuttuva Kulmala (max 235) ja muutkin, jää nähtäväksi.
Tsemppiä kaikille, hyviä sijoituksia tarvitaan! Ja muistakaa, ohjaajakokouksesta pois jääminen tarkoittaa puolen tunnin aikasakkoa!
2023-10-30 @16:20 (EET)
NAC-finaali Ruotsissa 10.-11.11.
Hiukan hiljaista on ollut täällä OnLinessä (heh, ja Suomen viikonlopun päivityksien aikaleimoissa vuosiluku väärin), ja myös NACkisivuilla näytti olevan virheellisiä linkkejä. Ruotsin kisaviikonloppu on kuitenkin jo nurkan takana.
Aamusella raapaisin meikun ilmoittautumisen sisään ja tarkastin keitä muita on mukana matkassa. Hieman yllätyin, kun listalta löysin vain kuusi sinivalkoista autokuntaa meidän lisäksi. Kartturiosastolta puuttuivat niin Kulmala kuin Tuomalakin. No, ilmoittautumisaikaa on vielä muutama päivä jäljellä.
Ruotsin säännöt eivät ole viime vuodesta muuttuneet. Erikoisuuksia ovat edelleen mm. 1:15.000 mittakaavaiset kartat (myös muita "eksoottisia" mittakaavoja on kutsun mukaan tarjolla lauantaina, mm. 1:3.000, 1:4.000 ja 1:7.500) sekä karttaplotterin käyttökielto. Reittivirheistä rangaistaan 15 minuutin aikasakolla. Numeroituja reittikilpiä ei taaskaan ole tarjolla.
Ruotsi on ollut pitkään meikäläisten "akilleen kantapää". Jostain syystä tanskalaiset ovat aika pitelemättömiä olleet, vaikkakin "joku" on usein onnistunut sotkemaan tanskalaisdominointia. Vaikka viime vuonna molemmat Ruotsin osakilpailut voitti suomalaispari, ottivat tanskalaiset maajoukkuepisteitä seitsemän enemmän. Vuodesta 2010 lähtien tanskalaiset ovat napsineet Ruotsista keskimäärin liki 12 pistettä enemmän kuin suomalaiset...
Reittimäärittelyn voisi kuvitella olevan "helppoa" kaikille, mitään varsinaisia kikkailuja siinä ei ole. Paitsi tietysti satavuotiaat kartat, joita yhä jonkin verran tuolla Ruotsin kisoissa näkee. Kaikki kontrollit ovat määritepisteissä (hmm, pieniä heittoja on kyllä nähty) ja kartan teitä ei tarvitse päästä ajamaan läpi 1:1 kuten kartan tie, mutta sinne kontrollipisteeseen on aina oltava pääsy autolla. Paitsi että läpipääsemättömän tien määritepisteeseen I-tauluille (meikäläisittäin S-asemille) saa jäädä 5 m matka mutta taulu on oltava määritepisteessä ja näkyvissä.
Jotain serverillä lojuvaa vuosien varrella julkaistua...