AS-kisatarinoita 2000


Aloitussivulle . Omituista höpinää

SM Kalakukko-AS, Kuopio Subaru II, Golf päätti huilata.

Tavoitteena hyvän tuloksen saanti: alkutalven SM:stä keskeytys kärkiviisikossa vajaa tunti ennen kilpailun päättymistä ja Hellelenkin huolimaton kartanluku osin heikkolaatuisen peiteviivan vuoksi heikentävät mahdollisuuksiamme pysyä kuumassa ryhmässä.

Varsin vauhdikkaan ja hyvin tehdyn kisan lopputulos ei kuitenkaan ollut odotettu ja suorituspaineet kauden SM-päätökseen katosivat. Kuumaan ryhmään pääsystä 2001 on jäljellä vain puhtaasti teoreettinen mahdollisuus.


Hiljaisen pojan ajo, Hyvinkää Vaihteeksi autona Subaru II. Golf ei tahtonut mukaan.

Reitinmäärittelytapa 6: autonkäsittelyjakso oli ensimmäistä kertaa mukana kilpailussa. Siksakkia tallista toiseen välillä etuperin välillä peruuttaen. Jakson nimi oli Rattipaholaisen valssi, mutta helpoltapa tuo vaikutti. Itse kilpailun lopputuloksiin ei jakso vaikuttanut ainakaan ylemmissä luokissa, sen verran vaikea oli muu osa kilpailua.

Kilpailu alkoi varsin vauhdikkaalla jaksolla heti lähtöpaikan tuntumassa. Tästä jatkettiin autonkäsittelyjakson, ison soranottoalueen ja sahan kautta takaisin Hyvinkäälle, jossa loppuosa kilpailusta ajettiin. Lentokentän ympäristön pienet metsäautotiet tulivat taas kerran tutuiksi.

Hyvinkään UA:n autosuunnistuskilpailuihin perinteisesti kuulunut moottorirata oltiin tällä kertaa jätetty pois. Eipä sitä varsinaisesti jäätykään kaipaamaan, rataahan on jo tänä vuonna kierretty kahdesti.


Kuusankoski PM-viikoloppu

Kymenlaakson yöajo 22.9.2000, Kouvola

Subaru II tuntui sopivalta vaihtoehdolta kisapirssiksi, koska loput autot ovat enemmän tai vähemmän "under construction".

Kuski kartturoi Saikon Iikkaa, kartturi hoiteli asemahenkilön hommia tipunkeltaisessa Quattrossa tuomiten sieltä varsinkin liian hitaasti AT-asemalle saapuneita kilpailijoita.

Iikan lausahdus kilpailun alussa: ajamalla muut eivät ainakaan meitä jätä… Ensimmäinen ihmetyksen aihe: eihän me nyt olla tuossa ykkösen kohdalla (lähtö). Hahaa, kartassa on vielä L:kin… (kolmas startti kartturina). Kolme tuntia umpisolmua ja välillä hiukan eteenpäinkin menoa, sijoitus kokemukseen nähden ihan kohtalainen (kaikki viimeisestä poikkeava on iso ilo).

PM-Kuusankosken Yöajo 23.9.2000, Kuusankoski

Se päivä oli iloinen vaan nyt se on jo eilinen…

Koska B-luokassa perjantaina Kymenlaakson Yöajoon osallistunut pari Saikko-Soukka ei saanut Subarua rikki, päätettiin jättää Golf vieläkin tallin perukoille.

Kuusankosken keskustasta startattiin reitille Suomessa harvoin nähdyltä lähtölavalta. Kouvolan moottorirata oli vauhdikas alku. Muutamaa käännöstä ihmeteltiin, mutta hyvältä vaikutti reittiviivan tarkkuus. Kakkosjakson mäntymetsästä palautui kartturille muistoja elämänsä ensimmäisestä AS-kisasta samalla kun ohitettiin edellä lähteneitä ulkomaalaisia.

Kilpailun alkupuolisko oli nopeatempoinen ja mielenkiintoinen. Suunnistus oli helpohkoa ja vauhtia sai pitää ihanneajassa pysyäkseen. Tauko viettiin Utin tankkauspisteessä lähes kolmen tunnin ajon jälkeen ja sitten yön jo alkaessa pimentyä syöksyttiin Utin leirikentälle, jossa karmaisevat muistot 93 SM-kilpailusta palasivat mieleen. Silloin 63:sta lähteneestä tuloksen sai 28 paria, suurin osa keskeytyksistä tapahtui juuri Leirikentän suunnistuksellisen vaikeuden vuoksi. Nyt leirikentän kartat olivat kumman helpontuntuisia ja sieltä selvittiinkin ulos lähes ennätysajassa. Luulot otettiinkin pois Tykkimäen teollisuusalueen ja moottoriradan uusinnan sisältäneellä kilpailun viimeisellä jaksolla.

Vauhdikas ja etenevä kilpailu vaikeine suunnistustehtävineen sai varsinkin monen ulkomaalaisen hikoilemaan tosissaan. Edelleenkään ei löytynyt Söndergaardin kaatajaa, mutta kovaksi haastajaksi nousi Markku Seppänen-Riku Bitter. Meille pääpalkintona olleelle 14" matka-TV:lle ei olisi ollut paljoakaan käyttöä mutta 7 sekunnin päähän jäänyt solmioneula olisi ollut kiva koriste.


XI KontioAS, SM kilpailuiden välinen aluekilpailu Joensuussa, 30.9.2000

Pilvet pysyttelivät itsestään taivaalla ajaessamme kohti Joensuuta. Lähtöluettelo lupasi kovaa kilpailua, pelkästään läpi ajaminen ei siis riitä. Matkassa oltiin lähtöluetteloon Golfiksi naamioidulla Subaru II:lla.

Kilpailu alkoi käytännössä siirtymällä ensimmäiselle suunnistusalueelle lentokentän reunamille Joensuun länsipuolella. JRT:ltä saadut karttapohjat sisälsivät viisi sivua suunnistustehtäviä, johon aikaa oli varattu 20 minuuttia. Jatilta ajettiin seuraavalle JRT:lle ja samat kulmat uusiksi. Edellä lähteneitä tuli punaiset valot päällä vastaan roppakaupalla.

Kilpailun toinen suunnistusalue löytyi Ylämyllyltä. Siirtymä ja tauko veivät 20 minuuttia, itse suunnistustehtävät vajaan tunnin. Tosin, itse kullakin krepattujen merkkitolppien etsiminen kesti reilun tunnin.

"Loppulämmittelyyn" lähdettiin kisan neljänneltä JRT:ltä. 1:10.000 mittakaavassa esitetty alueelta poistuminen tuntui mahdottoman vaikealta, mutta lopulta reitti löytyi. Maalipaikan lähistöltä löytyi dynaamisia, itsestään paikkaa vaihtavia RT-kilpiä. Liekö paikalliset mopomiehet olleet asialla, mutta pienen männyn kierrossa olleet kolme RT asemaa olivat kisassa kakkoseksi sijoittuneiden aikaan ihan muualla kuin mihin ne oli tarkoitettu. Itse sijoitukseen ei tuo 1800 pistettä kuitenkaan olisi vaikuttanut eli viralliseen tulosluetteloon kirjattiin kauden ensimmäinen yhteinen voitto varsin selkeällä marginaalilla. Vaikka C-luokka ajoikin hiukan lyhyemmän ja helpomman reitin niin kokonaiskilpailun voittokin oli tosiasia. Onkohan nyt reilun puoli vuotta kadoksissa ollut jyvä viimein löytynyt?

Harvoin 120 markalla on saatu näin laadukasta viihdettä lauantai-illaksi. Itse asiassa tämä aluekilpailu peittosi mennen tullen jopa monet kansalliset kilpailut. Seuraava pähkinäsato sitten kerätään 2001 keväällä arvokilpailuviikonloppuna…


1.12.2000 Oskarin Yöajo, Forssa. Lainakuljettajana Rolf Sjöberg ja autona Daihatsu.

Kolme edellistä Oskaria tehneenä tuntui hiukan haikealta osallistua ko. tapahtumaan. Edellinen ajettu Oskari päättyi Vihreän liikkeen pysähtymiseen jossain Kouvolan pohjoispuolella hiukan ennen 90-luvun puoliväliä.

Kisan radasta päävastuullinen Kalevi Kaija on yksi varsinaisista AS-konkareista, onpa hänkin toiminut Oskarin ratamestarina, viimeksi vuonna 1980! Kalen reittiviivasta on kartturi aina pitänyt, eikä tälläkään kertaa ollut reitistä pahaa sanottavaa. Kelit olivat vaihteeksi vaihdelleet kevät- ja syysrospuuttojen välillä, syystäkin kilpailu oli sangen etenevä: maastojen kestävyydestä ei ollut takeita.

Kisa alkoi melko vauhdikkaalla mutta pienipiirteisellä sorakuoppajaksolla, johon hukkasimme kilpailun ainoan (voiton riistäneen…) RT-aseman. Liika nokkeluus kostautui: mutkassa oli kaksi RT-asemaa perä perää, mutta nähtyämme ensimmäisen peruutimme pois jotta ei syntyisi jälkiä…

Toinen jakso oli kisan paras; vauhdikas vanha lentokentän tapainen metsäautotieviidakko. Sitten alkoi kilpailun puuduttava siirtymäosuus. Pienillä nopeuksilla siirryttiin kilometritolkulla Forssan pohjoispuolelle. Kilpailun viimeiset jaksot ajettiin kaatopaikoilla: ensin maankaatopaikka ja sitten (yh…) sellainen oikea ja käytössä oleva kaatopaikka, mukana haju. Pientä pilanpoikasta ajettiin Forssan teollisuusalueilla harjoitusajotyylisesti, mutta varsinaista suunnistuksellista vaikeutta ei kahden ensimmäisen jakson jälkeen enää tavoitettu.

Toinen sija hävittiin M-luokan debyyttivuotensa A-luokkaan siirtymisellä päättäneelle parille Heiskanen/Heino, joka puhtaalla reittisuorituksella hoiti komeasti hienoimman pokaalin kotiin.