Mamia-games


Aloitussivulle . Omituista höpinää

Mamia-games kehitettiin alunperin kahden tuttavaperheen joukkuepeliksi. Ideana oli yhdistää karttatehtävät johonkin toimintaan, tietoon tai arvaukseen. Oikeastaan varastin idean hyvältä ystävältäni, jonka luona itse pääsin joskus kokeilemaan tehtävien ratkontaa.

Ensimmäiset neljä tapahtumaa käytiin pienessä tuttavapiirissä piilopirtin tuntumassa Lohjanjärven rannalla. Näistä peleistä on muistojen kultaisessa kirjassa kyllä paljonkin tietoa; tehtävät ovat käsitelleet maiden pääkaupunkien sijaintia maailmankartalla, ruoka-aineiden massoja ja vesipitoisuuksia, viron kieltä, suomalaisten sanojen vastaavuuksia suomen kielessä, tulitikkupelejä haloilla, sekä tunnettuna rock-ihmisenä suuresti kunnioittamaani Suomen euroviisumenestystä.

Tässä vaiheessa uteliaisuuden tukahduttakoon yleisemmin tunnettu 2003 kesäkauden avajaisissa Pitkäjärven leirikeskuksessa Kokemäellä 17.5. pelattu viides Mamia-games. Tämän pelin idea syntyi oikeastaan vuonna 1994, mutta nyt tuli jostain (Rauman ja Kiikoisten suunnalta) kipinä idean toteutukseen.

Pelin pohjalla on "kartta" täysin fiktiivisestä maastosta, jossa on runsaasti kiintopisteitä. Kartasta tehdään kaksi versiota: toiseen piirretään reitti, toiseen maastossa olevat RT-asemat. Joukkueessa on kuljettaja (tai useita kuljettajia) sekä kartturi (tai useita karttureita). Kuski ja kartturi eivät saa nähdä toistensa karttoja. Kartturin on selitettävä reitti kuskille, ja kuskin on kerrottava maastosta missä siellä on RT-asemia. Kun RT-asema osuu reitille, merkitään sen tunnus kilpailukorttiin. Jokaisesta RT-asemasta saa 100 pistettä, ylimääräinen vähentää 20 pistettä. Ja tietysti ihanneaika; 8 minuuttia 20 sekuntia (tämän olisi pitänyt sittenkin olla 10 minuuttia) antaa 600 pistettä, jos menee liian kauan vähennetään 1p/sekunti, kunnes kymmenen minuutin myöhästä saa nolla aikapistettä. Maksimipisteet siis ovat 1800. Helppoa? Kysypä niiltä jotka osallistuivat. Ainakin ruokasalin desibelimäärä nousi huimasti kun minuutin välein "reitille" lähteneet joukkueen jäsenet alkoivat selittää toisilleen takavasempia, maastossa olevia ojia ja tiukkoja käännöksiä. Nopeus ja tarkka selitys olivat valttia, mutta ihan maksimipisteisiin ei yltänyt kukaan. Kouvolan suunnalta löytyivät pelin tarkimmat suunnistajat: reitti täysin puhtaasti läpi, mutta aikaa kului "vähän liikaa".

V Mamia-games 17.5.2003

Lopputulokset

Sij.JoukkueRTATTulos
1Timo Leppäkorpi/Jari Fröblom11604581618
2Jouni Heikkilä/Pekka Virtanen11403701510
3Jari Wikström/Lauri Säynätkari/Hannu Säynätkari11402441384
4Olli Salovaara/Teuvo Suominen/Jupe Uusikallio12001481348
5Erkki Sinisalo/Leena Sihvo10801951275
6Johanna Heiskanen/Jarkko Heino/Heikki Mattila10002651265
7Juha Heikkilä/Tomi Viitala9402021142
8Eero Suonranta/Timo Simonen1000801080
8Tero Virtanen/Marko Mäenpää108001080
10Sami Heinonen/Åke Mether9800980
11Karjalainen/Kohtala800162962
12Leena Sjöberg/Terhi Mattila/Rolf Sjöberg820140960
13Arto Mattila/Viola Mattila/Terho Aalto4800480

Tästä 100dpi pakatut kuvitukset (png-muodossa). Laatu ei ole huima mutta eipä ole tiedostoilla kokoakaan kuin 25 kt... Jos et saa kuvituksia auki selaimellasi noudapa siihen päivitys (ainakin IE6 ja Opera 6.04 näyttävät kuvat oikein) tahi lataa Tucowsista näppärä kuvankatseluohjelma Irfan View.

Kuskin kartta

Kartturin kartta

Kuudennet kisat käytiin juhannuksena 2003. Tälläkertaa pelissä piti mm. tunnistaa lintuja ja erilaisia kasveja erikoispiirroksella hölkätyiltä rasteilta. Osallistujaluettelo on tällä kertaa privaatti, samoin tulokset. Lintuanagrammit sen sijaan laitan näkyville, josko niistä joku jotain sitten kehittelisi omiin peleihinsä.


Viimeinen päivitys 2003-07-13 KM