20. Eckerörundan 21.11.2009


Eckerörundanin etusivulle . Aloitussivulle

Inbjudan . Startlista (pdf) . PM1 (pdf) . Resultaten . Marathon-lista 1990-2009 (pdf)


Ahvenanmaan Eckerörundan ajettiin 20:tta kartaa 21.11.2009, joten paikalliset keksivät pitää kisaa "20-vuotisjuhlakisana". Tällä kerralla kisa oli sikäli erikoinen, että järjestelytehtävissä olivat paikallisten voimien (Magnus Karlsson ja Simon Sundberg) lisäksi mukana manner-Suomen Rolf Sjöberg ja Kari Mamia.

Ohjaajakokouksen alussa vietettiin hiljainen hetki viime vuoden kisan jälkeen menehtyneen, edelleen kansainvälisesti menestyneimmän ruotsalais-AS-kartturin ja viime vuoden Eckerörundanin ratamestarin, Roine Johanssonin, muistolle.

15:30 reitille lähti lyhyen baanan neljä autokuntaa kahden minuutin välein avaamaan latua.

16:00 auringon laskiessa reitille lähtivät vastaavasti pitkän radan osallistujat. Luvassa oli lyhyt siirtymä ja viisi suunnistusjaksoa ruotsalaista autosuunnistusta 13 ajomääritesivulla. Pituutta reitillä oli kunnioitettavat 60,9 km sekä parin kilsan siirtymät. 40 km/h pyynnillä laskien tulossa yli puolitoista tuntia suunnistusta.

Aloitettiin siirtymällä ensimmäisen snurrauksen lähtö-TK:lle. Neljän minuutin jaksolla ajettiin 1:5.000 ja 1:2.000 kartoilla katsastuskonttoria ja rannan teollisuusaluetta. Peli näytti jakson jälkeen jo melkoisen selvältä kolmen kärjen osalta. Piikkipaikalle snurrasivat Lindholmit, kakkosena Kolsvan Ojaperä/Rousku ja kolmantena Eklundit.

Pienten ja vähän suurempienkin jekkujen ja minisnurrausten kautta ajettiin kohti pohjoista. Näennäisesti helpolta kolmosjaksolta ei nollille selvinnyt kukaan, kolmen kärki säilyi muuten ennallaan mutta Ojanperä/Rousku päihitti "maanmiehensä" perinpohjaisesti ja siirtyi piikkipaikalle lähes kolmen minuutin turvin.

Neljäs jakso oli todella pitkä ja vaativa yhdistelmä erilaisia suunnistustehtäviä. Rousku teki määrittelyvirheen jakson alkupuolen 1:2.000 kartalla ja otti väärällä puolella reittiä olleen lyhyen radan aseman "46" (N) kun ei osannut hakea pihan puulaatikoiden taakse omalle "56":lle (S). Kyseessä siis ei ollut, toisin kuin jotkut kuvittelivat, järjestäjän kaksoisvirhe vaan harkittu ja hallittu kepponen.


Rikun reittivirhe. V27 on laatikoiden takana oleva "tie", 9 mm S 22 (gm byggnad) menee kilvestä 46 oikealta ohi.


Taulu 46, törkee tyrkky. Reittimäärite oli gm byggnad eli rakennuksen läpi. Taulu jää silloin väärälle puolelle. Oliko tuo kehikko sitten byggnad, siitä voidaan olla montaa mieltä.


Ja tässä, huolellisesti laatikoiden taakse piilotettu 56. Näkyi hienosti kun ajoi oikeaan paikkaan. Alueella oli ollut bileet, keräsimme parin euron edestä Joona-pojalle pulloja ja tölkkejä.

Jakson lopulla oli sitten vielä "ikävä" yllätys puolihuolimattomasti karttaa lukeneille pareille: kolmanneksi viimeinen tarkastusasema kun oli "piilotettu" etuoikean risteyksen takana olleeseen "ysikymppi" vaihtoehtoon. Tätä asemaa eivät kaikki hakeneet mutta muuten hyvin kärkikaksikon vauhdissa olleet Eklundit jäivät kymmeneksi minuutiksi asemaa etsimään. Kärki siis vaihtui, Lindholmit puhtaalla pelillä lähes kymmenen minuutin turvin keulalle.

Viides jakso oli oikeastaan vain siirtymä loppuhuipennuksen alkuun. Kahdeksassa minuutissa "siirtymän" ja sillä olleet neljä taulua haki helposti - jollei sählännyt. Kärkikaksikon lisäksi viidennen jakson ajoi nollilla neljä muuta autokuntaa - myös lyhyen radan voittajapari.

Kuudes jakso ajettiin tiukkaa pyöritystä kilpailukeskuksen pohjoispuolella olleella teollisuusalueella. Kaksitonnisella kuvalla aloitettiin, sitten pari viisitonnista kierrosta väliin ja lopuksi viimeiset kiusaukset: 1:2.000 mittakaavaan ilmakuvasta piirretty A3-lakana ja sivullinen määritteitä. Lindholmien tie voittoon katkesi jakson yhdeksännellä asemalla: kilpi rakennuksen vieressä ei osunut silmiin - aikaa paloi ja hermot taisivat mennä. Jaksolle neljä minuuttia myöhemmin lähteneet Ojanperä ja Rousku kuittasivat keulaan ja loppumatka tultiin enemmän tai vähemmän peräkanaa.

Viimeisenä reitille lähtenyt Ojanperä-Rousku tuli maaliin kolmantena autona klo 18:42, kaksi tuntia ja 14 minuuttia lähtönsä jälkeen. Vain kaksi lyhyen radan osallistujaa neljästä oli siihen mennessä selvittänyt tiensä kilpailukeskukseen saakka.

Maaliin saapuneet kilpailijat saivat juhlakisan merkiksi kaulaansa muistomitalin.

Viimeinenkin reitille lähtenyt autokunta saapui maaliin varttia vaille yhdeksältä. Tulokset valmistuivat sopivasti yhdeksäksi, joten kaikki halukkaat ehtivät illalliselle. Hotelli Strandnäsin tilaama pitopalvelu järjesti maukkaan päivällisbuffetin kohtuuhintaan.


Illalliselle kokoontui puolensataa autosuunnistuksen ystävää.


Tila oli tiivis ja tunnelma myös.


Kaikilla oli hauskaa.

Palkintojen jakoon päästiin iltakymmeneltä.


Myös uuden kisakeskuksen eli Strandnäs-hotellin vetäjät palkittiin muistomitaleilla. Kaikki on sujunut hienosti!


Lyhyen radan neljännet: Eiert Karlsson - Thomas Karlsson, ÅMK


Kolmospaikalla Mattias Janzon - Daniel Mörnborg, autosuunnistusta toisessa sukupolvessa: kartanlukijan isä, Stig Mörnborg, on tunnettu NEZ-ympyröistäkin.


Kakkospaikalle ajaneet eivät tulleet palkintojen jakoon joten sitten on jäljellä vielä yksi: Christoffer ja Hans Eriksson. Hasse on ollut tähän asti järjestetyissä 'Rundaneissa jokaisessa mukana, kilpailemassa tai järjestämässä. Tällä kerralla siis kuljettajana omalla pojallaan.

Sitten pitkän radan kimppuun:


Viides sija: Mats Andersson - Kenneth Söderqvist


Neljäs: Eino Honkamäki - Sören Eriksson, ei reittivirheitä mutta aikaa paloi. "En muista koska olisin näin pahasti ollut jekutettavana viimeksi"


Pronssille Sölve Eklund - Jesper Eklund. Eklundit ovat päässeet hyvään vireeseen ja ovat nykyisin kärkikolmikossa lähes vakiovieraita.


Hopeaa Lindholmeille. Monesti Eckerörundanin voittoon ajaneet Jan ja Roger Lindholm olivat hyvässä vedossa tänäänkin, viimeisen jakson "suomalaistyyppinen" asema jäi löytymättä ja voitto jäi jälleen kerran haaveeksi.


Ojanperä ja Rousku ovat aika pitelemättömiä Ahvenanmaallakin. Rikun seitsemäs ykköspysti Eckerörundanista.

Illanvietto jatkui seurustelun merkeissä kunnes höyhensaaret kutsuivat.


Tulosluettelo tutkittavana.

Vuoden 2010 Eckerörundanille on ratamestariksi lupautunut 'Rundanin historian menestyksekkäin kartanlukija, joten melkein 20 vuotta sitten aloitettu tarina saa vielä jatkoa...

Kotimatkalla Silja Europalla matkustaneet saivat vielä jännittävän käänteen muistojensa kirjaan laivan ohjausjärjestelmän pettäessä pari tuntia satamastalähdön jälkeen. Kilpailevalla härpäkkeellä kulkeneet tosin jo rannassa ihmettelivät kyseisen laivan ruosteisia kylkiä ja roudarinteippikorjausta laivan kyljessä...


Roudarinteippi käy hyvin laivankin korjaukseen.


Murtovesikin on armoton, etenkin kun kunnossapidosta tingitään.

Eckerörundanin juttu on niin monta kertaa päättynyt "ensi vuonna uudestaan" että menköön nyt noin lainauksena. Enemmänkin olisi autoja Ahvenanmaan bil-o-teille mahtunut mutta jos ei porukkaa kiinnosta niin minkäs teet...


Arkistojen kätköistä

Maratontaulukko sijoituksista 1990-2009 (pdf)


Päivitetty viimeksi 2009-11-24 KM