AL-Lohjan I EMIT-AS


Aloitussivulle . EMIT-pääsivu

Hiukan vajaa kaksituntinen autosuunnistuksen harjoitusajo ajettiin lauantai-iltana 11.12.1999 Lohjan keskustan lähitienoilla. Lähtijöitä lyhyestä (parin viikon) varoitusajasta ja pikkujouluajasta huolimatta 8 paria, joista 2 kuului oikeastaan aloittelijoihin (ei juuri kokemusta oikeista kilpailuista). Tässä harjoitusajossa aikatarkastusasemat oli korvattu suunnistuksesta tutuilla EMIT-leimasimilla, joilla tuloaika = lähtöaika. Tulokset.

Koulutus

Osallistujille jaettiin EMIT-säännöt ilmoittauduttaessa ja Timo Kokko demonstroi EMIT-kortin käyttöä ennen ajoa. Eniten epäilystä herätti se, että mistä tietää leimanneensa kun ei mitään merkkiä saa onnistuneesta leimauksesta [myönnettäköön että ekan kerran systeemiä iltarasteilla kokeilleena olin itsekin hieman skeptinen järjestelmää kohtaan].

Lähtö

Lähtö toteutettiin siten, että ensimmäisen pistevälin ihanneaikaan lisättiin kaksi minuuttia ja EMIT-kortti nollattiin kaksi minuuttia ennen lähtöaikaa. Osallistuja toi kortin ja asetti sen nollauslaitteeseen viimeistään kymmenen sekuntia ennen karttojen jakoaikaa. Karttojen jakoajalla annettiin kilpailijalle lupa ottaa EMIT-kortti ja samalla kun kilpailija otti kortin annettiin paperit.

EMIT-palaute

Osallistujille jaettiin EMIT-kysely, johon saatiin 5 vastausta.

1. AS-kokemusta

2. EMIT ja AS (vaihtoehdot Ei kiitos ja kehityskelpoinen)

3. Mikä toimi?

4. Mitä korjataan "ensi kerraksi"?

5. Muuta kommentoitavaa

Havainnot

Harjoitusajossa oli EMIT-asemia kaikkiaan 26 kpl, lyhin väli oli 33 sek ja pisin 19 min 9 sek. Useimmilla emiteillä käytiin vain yhden kerran, mutta yksi EMIT-pari ajettiin kolmesti. Todettiin, että kaksi käyntiä samalla EMIT:llä ei ole ongelma, mutta kolmas käynti tekee aseman toiminnan toisinaan hässäkäksi. Varsinkin, jos pyynti on inhimillinen, nopeat saattavat ajaa asemalle odottamaan ja estää muiden pääsyn leimauslaitteelle.

Itse leimaustapahtuma sujui leimasimella todella nopeasti: kukaan ei tyhjentänyt lunttia seisten asemalla (koska siihen ei ollut tarvetta), eikä tarvinnut sovitella merkintää oikeaan väliin kilpailukortissa. Seuratut pysähdykset veivät n. 2-5 sekuntia. Ennen ajoa testattaessa todettiin leimasimen parhaan sijoitustavan olevan kiinteästi johonkin rakenteeseen kiinnitettynä ikkunan puolivälin korkeudella joskin roikkuva sijoituskaan ei tuntunut liian vaikealta. Harjoitusajossa todettiin tynnyrin olevan "hiukan liian matala" ja tynnyreillä pysähdykset olivat pitemmästä päästä.

Mikäli reitillä ei ole 2 minuutin väliä palauttavaa asemaa syntyy jonoja helposti. Nopeamman ohitettua hitaamman lähtee hitaampi helposti "peesiin". Tässä harjoitusajossa syntyi jo ajon alkuvaiheissa kolmen auton letka, joka ajoi ryhmänä loppuun asti. Käytännössä 2 minuutin lähtöväli lienee helposti palautettavissa JRT:n avulla. JRT asemaa edeltää EMIT, josta on ajettava JRT:lle "viipymättä" ja aikaa ei ole määritetty tai "sisältää tauon max XX minuuttia" JRT antaa kilpailijalle leimauslaitteen ja kilpailijan on viipymättä leimattava EMIT-korttinsa siihen. Leimaushetkestä esim 30 sekunnin kuluttua annetaan kartat.

X-TRIPin nykyisen ohjelman todettiin olevan hankalasti sovellettavissa EMIT-autosuunnistukseen, ST-Pilot sen sijaan toimii loistavasti. Lähtöaika = tuloaika ei aiheuttanut ongelmia edes lyhyillä EMIT-väleillä.

Tuloslaskenta sujui nopeasti, sillä EMIT-tulosteesta pääsi operaattori naputtamaan aikoja samalla kun reittien tarkastaja aloitti RT-merkintöjen tarkastuksen.

Järjestäjien kommentteja/huomioitavaa

Välttämättä ei ole tarpeen merkitä normaaliin kilpailukorttiin käyntiä EMIT-asemalla, koska käynti näkyy EMIT-kortista kuitenkin. Tai sitten emit asema voisi olla tavallinen RT-asema, jossa esim. on TARK-AS kilven tilalla AT-tunnus vasemmalla puolella; RT-tunnus merkitään korttiin. Nyt EMIT-asema merkittiin Leima-kilvellä vasen puoli (leimasimen puoli) ja AT-tunnuksella oikea puoli.

Joitakin kuittaavia asemia (tavallinen leima-asema, miehitetty RT, JRT) olisi hyvä olla silloin tällöin. Sopivan välin määrittäminen onkin sitten kinkkisempi juttu.

Tavalliset AT:t eivät kuulu EMIT-AS-kilpailuihin. EMIT-AS-kilpailussa ajetaan (toivottavasti) enemmän liikennesääntöjä kunnioittaen kun huomataan, että ennakoista ei ole hyötyä. Samalla poistuu se epäkohta, että jotkut AT-riskillä ajavat kilpailuparit ovat henkilökunnan puuttuessa muita paremmassa asemassa tulosten laskennassa (vrt. esim. KonSAS SM-kilpailu 1999). Tosin, järjestäjän on toteutettava EMIT-ajo siten, ettei "piloille" pääse esim. löysän siirtymän ansiosta liian aikaisin. Sopiva järjestely lienee seuraavanlainen: ennakko EMIT riittävän kauaksi pilasta ennen sen alkua paikkaan, jossa voi odottaa ajan kulumista. Välittömästi ennen pilaa toinen ennakko EMIT (tähän sellainen pyynti, ettei keritä pilalle etuajassa tutkimaan paikkoja; tässä voisi olla myös miehitetty EMIT/JRT). Pilan loppuun EMIT . Välillä voi tietysti olla väli-EMITtejä. Riittävän tiheä EMITöinti estää tehokkaasti nykyisen kaltaisen oikoilemisen ja luntin käytön (tilalle tulee tietysti pussillinen uusia konsteja).

Emit-leimasin ei saa olla muualla kuin kuljettajan puolella. Mikäli joku EMIT on tarkoitettu ajettavaksi useammin kuin kerran, välissä on oltava vähintään yksi toinen "väli-EMIT", josta ei varmuudella ajeta ohi.

Todellinen EMIT-AS-kilpailu olisi sellainen, jossa ei ole muita kuin EMIT-asemia (max ilmeisesti n. 40 leimausta). Näistä osan tulee olla tietysti miehitettyjä, JRT:n korvaavia EMIT-asemia. Kaikki asemat reitillä tarkkailevat aikaa; puuttuvana asema rankaisee 1200 ja ylimääräisenä 600 p, muuten aika kuten nykyisin AT:lla (ennakko 2, myöhä 1; virhevapaa ±10 sekuntia). Maksimiaikaa ei tarvita, puutuvan EMITin tapauksessa ihanneaika seuraavalle EMIT-asemalle on tietysti edellisten peräkkäisten EMIT-asemien väli yhteenlaskettuna Kun EMIT-kortti tuloslaskennassa puretaan, saadaan tieto suoraan tulosliuskaksi. Sähläys tavallisen kilpailukortin kanssa loppuu ja tulokset saadaan todella nopeasti.

Toivottavasti EMIT-asemien kanssa päästään kokeilemaan autosuunnistusta pian uudestaan.


viimeksi päivitetty 2002-07-18 (teksti laadittu 1999-12-13)