Emit autosuunnistuksessa


Aloitussivulle . Emit-sivulle

Emitin ja normaalin ajanlaskennan erot autosuunnistuksessa

Normaali autosuunnistus Emit-autosuunnistus Siinäpä ne kaikki erot tulikin lueteltua.

Emitin ansioksi ei voida lukea muutamaa asiaa, joita on päästy kokeilemaan emitin "varjolla", eli AT:n tuloaika on uusi lähtöaika ja JRT antaa uuden lähtöajan. Näistä ensimmäistä ei pidetty hyvänä asiana (vaikka itse olen edelleen eri mieltä), toinen taas pääsi emit-ohjeistoon. JRT voisi antaa myös normaalia aikalaskentaa käytettäessä uuden lähtöajan (kuten esim. AS-sprinteissä).

On totta, että emit-aseman sijoittaminen ei ole ongelmatonta, mutta sama koskee myös miehitettyjä asemia. Ja entäs miehittämätön JAT, sehän ei pura mahdollista sumaa. Suman purkuun on kaksi konstia: JRT ja "itsepalvelulähtöaika", jota Norjassa harrastettiin hyvällä menestyksellä 2003 ja jota mm. 2004 talvella Kiikoisissa kokeiltiin. JAT-asemalla on tulo- ja lähtöleimasin esim. n. 50 metrin päässä toisistaan. Lähtöajaksi valitaan seuraava tasaminuutti tai minuutti edellisen perään ja leimataan lähdettäessä.

Emit-järjestelmästä on jo monella AS-henkilölläkin paljon kokemuksia, joita hyväksi käyttäen tai käyttämättä AS-lajiryhmä teki ohjeistuksensa. Näissä ohjeissa sitten annettiin uusia määräyksiä, joita ei säännöissä ole:

Miksei näitä asioita voisi määritellä myös pelkästään miehitettyinä ajettavien autosuunnistuskilpailuiden sääntöihin?

Lähtöajan määrittelyä on kokeiltu kahdella eri tavalla:

Näistä jälkimmäinen on emit-järjestelmän heikkoudet tuntien se järkevämpi tapa.

AS-tuloslaskenta on "tökkinyt" kerran niin pahasti, että tuloksia ei samana päivänä kaikille saatu laskettua. Iltarasteilla MTR-järjestelmä on pettänyt usein. Korttien purkamiseen pitää aina olla varalaite, jonka avulla saadaan korttien informaatio tuloslaskennan käyttöön vaikka joku laite olisikin epäkunnossa. On kuitenkin olemassa "laboratorio-olosuhteissa" testattu beta-versio tuloslaskentasoftasta, jonka avulla voidaan laskea emit-kilpailun at-pisteet suoraan kortista lukemalla, miehitettyjen asemien tulo- ja lähtöajat sekä rt- ja muut virheet voidaan syöttää normaalisti eli ohjelmalla voidaan laseka myös perinteisemmän autosuunnistuskilpailun tuloksia. Kyseistä ohjelmaa on käytetty menestyksellisesti mm. Tampereen Opiskelija-ÄSTEE-turnauksen tulostenlaskennassa 2006.

1999 joulukuussa kokeiltiin Lohjalla emit-järjestelmää ensimmäistä kertaa. Kokemukset harjoitusajosta ovat olleet internetissä siitä lähtien. Tämä AL-Lohjan EMIT-AS -nimellä kulkenut harjoitusajo on ajettu kolme kertaa, tulokset on saatu nopeasti. Myös Lohjan Sunnuntaisarjassa on 2000 lähtien ollut emit-järjestelmä käytössä hyvällä menestyksellä. AL-Oulu on käyttänyt järjestelmää myös kansallisissa kisoissa pari kertaa vuodessa ja lukuissa harjoitusajoissa. Valkeakoski ja Riihimäki ovat käyttäneet emittiä kansallisissa kisoissa ja tietääkseni järjestelmää on käytetty myös useissa harjoitusajoissa ympäri maata.

Oskarissa 2002 monet muistavat pitkän viipeen tulosten saamiseen. Silloin tulokset laskettiin muuntamalla emit-ajat ensin oikeiksi kellonajoiksi ja tähän lisättiin muutama miehitetty AT. Tästä tulostenlaskija joutui naputtamaan, parisataa näppäystä/kilpailija. Jokainen voi kokeilla itse kauanko 150 numeron lukeminen A4-kokoiselta lomakkeelta kestää ja syöttää ne koneelle siten, että laitetaan vielä pilkku tuntien, minuuttien ja sekuntien väliin. Viive ei johtunut suoraan emitistä vaan emitin mahdollistamasta suuresta asemamäärästä.


viimeksi päivitetty 2006-03-22