AS-EMIT-keskustelua joulukuusta 1999 heinäkuuhun 2002

Keskustelut (ja värit) on poimittu Kokkensin AS-asiaa palstalta. Kommentit ovat sellaisenaan kuten ne on Kokkensin sivulle lähetetty, vain joitakin selviä kirjoitusvirheitä olen korjannut. Luettavuuden parantamiseksi olen lisännyt joitakin kappalejakoja. Kaikki lisäykset teksteihin, myös omiin kommetteihini, ovat hakasulkeissa kursivoituina. Tekstit etenevät kronologisesti alhaalta ylöspäin, ts. vanhimmat viestit ovat sivun alareunassa.
- Editoitu 2002-07-18 KM -


aloitussivulle . emit-pääsivu . uudemmat emit-keskustelut

Nimi & E-mail Kommentti(t)
[2002] [Vuonna 2002 ei EMIT-järjestelmästä ollut paljoakaan puhetta ennen kesää... eipä ollut paljoa EMIT-kisojakaan. Lohjan Sunnuntaisarjan kolme osakilpailua järjestettiin kaikki EMIT-ajanlaskulla ilman minkäänlaisia ongelmia. Asemalle tuloaika = lähtöaika toimi kilpailijoilta saadun suullisen palautteen perusteella loistavasti. Kilpailukorttiin merkittiin asemalle tuloaika, mikä aiheutti joidenkin ensikertalaisten keskuudessa mutinaa (kun unohdettiin). Keskusteltiin taas kerran siitä, tarvitseeko AT-merkintää välttämättä kilpailukorttiin laittaa ollenkaan, etenkään, kun kilpailukortit on numeroitu.]
Timo Leppäkorpi
timo.leppakorpi@nokia.com
25.2.2002 -- Kyllä oli hieno talvikisa Kiikoisissa! [Kutunkierros ajettiin 23.2.2002] Emit-asemat oli suunniteltu hyvin eikä paljoa ennakossa olisi päässytkään ajamaan. Ja JRT:t pätki hyvin mahdollisia letkoja.

Kilpailijoille sellainen ohje että vaikka käyttää suttua, ei niitä tarvitse alkaa siirtämään kilpailukortille siinä Emit-JAT:illa (välillä joutui JAT:ille pääsyä odottelemaan). Ja niillä pikkuteillä ei saa lähteä palaamaan vastakkaiseen ajosuuntaan!

Järjestäjille pientä kritiikkiä ja vinkkiä miten kisasta saisi vielä täydellisemmän; muutama vaihtopiste (ainakin pari JAT:ia) oli MAB-kartoissa vähän epäselvästi piirretty kun numerosta lähtevä viiva meni reittiviivan yli. Tauon jälkeinen jakso pienipiirteisellä mäellä oli B-luokalle ehkä liian vaikea, ainakin kaikki polut olisi saanut olla kartassa (nojoo, tämä nyt on oikeasti C-luokkalaisen mielipide...) [samaa mieltä M-luokassa]. Taisi niissä kartoissa olla myös muutama mitta/muotovirhe, mutta meillä ainakaan ei niiden takia kylttejä hukkunut. Tulospalvelussa ei taidettu hyödyntää Emitin sähköisiä aikoja, ainakaan hitaudesta päätellen. Mutta kaikenkaikkiaan todella hyvä kisa!


[2001] [EMIT-keskustelu vuonna 2001 oli toistaiseksi kiivainta, mutta sääntöehdotuksia ei noteerattu vieläkään AS-sääntöihin asti. Järjestelmä on siis edelleen v. 2002 "kokeiltavana".

Vuonna 2001 Kerättiin mielipiteitä ja testattiin erilaisia asioita. Suurimpia ongelmia tuntui olevan EMIT-asemalla käynnin merkitseminen normaaliin kilpailukorttiin. Oulussa tehtiin jopa oma kilpi EMIT-asematunnukseksi (kolme numeroa). Yleisimmin käytettiin aikamerkintää.

Vuonna 2001 Jippiillä kävi pieni moka varmistuksien kanssa ja mm. upea oman pesän likaaminen (helmikuussa) nastojen kanssa on hävinnyt kuin sanonko mikä ja minne? En sano sanonpas enpäs... uffaffaa... En muista keskusteltiinko Emitistä tuolla historiankirjoista poistuneella ajanjaksolla, mutta EMIT-AS-kisoja ajettiin ainakin Oulun seudulla runsaasti.]


Sakari Innanen
sakari_innanen@hotmail.com
Onko tulevaksi vuodeksi tulossa yhtenäisiä EMIT-sääntöjä jotka olisivat samat koko valtakunnassa? Voiko EMIT sääntöä soveltaa sääntökirjan kohtaan, että kunkin jakson lopussa on julkinen aikatarkastusasema? On vain ajettu sellaisia ajoja joissa on ollut vain AT-asemia. Jotta sellaasta asiaa tällä kertaa... Hyvää joulun orotusta vaan kaikille.
Timppa
timo.heiskanen@jippii.fi
Täytyy tässä jälkikäteen kiitellä Aprilli-St:n [elokuun 11. v. 2001] tekijöitä maltillisesta ja mielestäni oikeasta "emitkäyttäytymisestä". Kuten kartturi tossa aiemmin sanoi kisa oli heino, ei ku siis hieno, Kiitos!!!
Jarkko Heino
jarkko.heino@jippii.fi
Ainahan tekevälle sattuu ja tapahtuu! Olivatpahan muuten tehneet hienon kilpailun eikä ollut liikaa emittejäkään. Harmittaa vain kun ei enää näytä löytyvän kilpailijoita tuonne metsiin samoilemaan. Syysterveisin J.Heino
Arto Mattila
amoracing@sanet.fi
Osui ja upposi. EMIT-AT:n tuplarankaisu nimittäin. Aprilli-ST:n AT1:lle tultiin ajoissa, mutta ... missä EMIT-kortti on??? Molemmat autosta ylös ja etsimään. Sieltähän se löytyi parin minuutin jälkeen, jostain kartturin penkin alta. Ja siitä sitten heti leimauksen jälkeen eteenpäin, samalla itseään paikalleen asentaen ja tietysti karttoihin katsomatta, sujuvasti MRT:n ohi. Ja samat myöhät siis toistamiseen JAT:lla ja tietysti korkojen kera. Siitä huolimatta tai ehkä juuri siksi olen, jos mahdollista, nyt vielä enemmän sitä mieltä, että tuonlaatuisista kömmähdyksistä pitää rankaista tuplana! Eli vain EMIT-JAT:lta ULA.
Arto Mattila
amoracing@sanet.fi
Niin, pari sanaa vielä soppaan siitä EMIT:stä. Minusta siinä ei ole mitään vikaa, että on olemassa kahdenlaisia EMIT-asemia, EMIT-AT ja EMIT-JAT, aivan kuten nykyisiä miehitettyjä AT-asemiakin on. Sen (eli esim. VaToSUA:n käyttämän) mallin mukaanhan EMIT-AT ei nollaa myöhiä/ennakoita, mutta EMIT-JAT nollaa ne. EMIT-AT:n tapauksessa on aikavirheistä tosiaan "tuplarankaisu", mutta eihän siinä ole mitään uutta, onhan sama voimassa nykymallissakin (siis ilman EMIT:ä) silloin, kun jaksolla (suunnistusosuudella) on väli-AT.

Moninkertaista rankaisua ei onneksi yleensä ole esiintynyt, koska valvojien suosituksesta jaksojen keskelle ei yleensä sijoiteta useita väli-AT-asemia. Miehitettyjen tapauksessa käytäntö on toiminut ihan hyvin, eikä sitä mielestäni ole sähköisen ajanmittausjärjestelmän vuoksi tarpeen muuttaa. Tämä siis sillä edellytyksellä, että EMIT-AT:iden määrä pidetään järkevänä - käytännössä korkeintaan siten, että jaksolla voi olla kaksi EMIT-AT:ta, toinen luonteeltaan ennakkoa tarkkaileva (siirtymäosuuden jälkeen) ja toinen suunnistusosuudella oleva EMIT-AT. Eli aivan samoin kuin nykyäänkin.

Jos EMIT-AT nollaisi aina myöhät&ennakot eli antaisi tavallaan aina ULA:n, vastaisi se samaa, kuin perinteisestä AS:sta kiellettäisi salaiset AT:t, mihin mielestäni ei olisi syytä mennä. Nykymallissa siis nojataan ratamestarien ja varsinkin valvojien arvostelukykyyn, ja se on lähes poikkeuksetta toiminut hyvin. Samalla tavoin olisi toimittava myös EMIT-järjestelmää käytettäessä. Mikäli kilpailun järjestäjä haluaa, että kaikki EMIT-asemat nollaavat myöhät, mikään ei estä nimeämästä kaikkia EMIT:tejä "EMIT-JAT" -asemiksi. Jaksojen määrään ei EMIT:iä käytettäessä mitäisi muutenkaan kiinnittää niin paljon huomiota kuin perinteisessä AS:ssa.

Toinen juttu on tuo EMIT-asemalla toimiminen. Siinä on monellekin jotain uutta ja perinteiseen AT-asemaan verrattuna lisätoimenpiteitä aiheuttavaa. Siksipä minusta EMIT-JAT:lla (ja K:n esityksen tapauksessa kaikilla EMIT-asemilla) tulisi olla riittävästi aikaa tulo- ja lähtöaikojen välillä. Eli käytännössä EMIT-JAT:lla olisi ULA oltava tuloaika + vähintään 1 minuutti. Sen minuutin se kaikki tumpelointi tyypillisesti ottaa niillä/meillä, joilla ei ole pihkaniskakokemusta. Tämä on tärkeää etenkin tapauksissa, jolloin asemalta lähdetään siirtymälle yleiseen liikenteeseen. Tähän asti EMIT-kisoissahan kilpailija on käytännössä aina ollut myöhässä jo ennenkuin on saanut EMIT-leimasimensa pois käsistään ja auton liikkeelle.

Siinä olen selkeästi yhtä mieltä K:n kanssa, että yksi typerimpiä sääntömuutoksia on ollut kieltää järjestäjän oikeus valita kilpailussa voimassa olevaa virhepisteytys kilpailun luonteelle sopivaksi. Tämä vapaushan oli aiemmin olemassa, poikkeavaa pisteytystä käytettäessä siitä oli ilmoitettava kilpailukutsussa ja ilmoitustaululla. Mitä vahinkoa on lajille, jos jossain kilpailussa ennakkosekunti rankaisee 3 vp/s, toisessa puuttuva RT taas 500 vp, kolmannessa puuttuva puolestaan 800 vp? Eikö se juuri toisi kaivattua vaihtelua kisoihin ja ratamestarillekin innovaatiomahdollisuuksia nykyisen peitelakan lisäksi?

PS. Olipa hieno kisa taas Kouvolassa [Kuusankosken yöajo 28.7.2001]. Täysi tunnustus koko kisaorganisaatiolle! Sääli, että erityisesti MA-luokkien osallistujamäärä ei vastannut sitä, mitä moinen uurastus ja sen tulos ansaitsisi (vertaan eteläisen Suomen keskivertokisaan). Eivät poisjääneet onnettomat edes tiedä, mistä jäivät paitsi... ;-) terv. Arto


Timo Leppäkorpi
timo.leppakorpi@nokia.com
20.7.2001 -- Jos AT:ita on sama määrä kuin normaalistikin, ei myöhien välttämättä tarvisi nollautua. Mutta jos AT:ia on enemmän, pitäisi myöhät kyllä nollautua. Mistä niitä VaToSUA:n kilpailukutsuja saa?
Jari-Pekka Karjanlahti
jari-pekka.karjanlahti@pp.inet.fi
Ilman muuta Emit nollaamaan myöhät (ja ennakot). Ainakin siirtymillä vauhdit putoaa varmasti kun emit nollaa. "Ei tarvi lähteä ottamaan menettetyä aikaa kiinni".
Timppa
timo.heiskanen@jippii.fi
Ai niin, unohtui kertoa VatosUA:n porukoille terveiset: EI SITTEN KISAAN ENEMPÄÄ "EMITTEJÄ" KUN OLISI NORMAALISTI AT-ASEMIA!!!
Timppa
timo.heiskanen@jippii.fi
Jee, onhan täällä säpinää. Noh, itse kannatan emit-aseman nollaavan myöhät, koska kisassa on varmastikkin enemmän "emittejä", kuin normaalisti olisi AT-asemia. Varmaankin tullee näinkin tarpeeksi virhepisteitä.
Kari Vahtolammi
kari.vahtolammi@helsinki.fi

Kun ei vielä ole kuin yksi kokemus EMIT:stä, niin ei voi oikein ottaa kantaa.

Jotenkin tuntuisi rehelliseltä se, että ennakoista rangaistaan tuplana, myöhistä yksinkertaisesti ja seuraavalle välille lähdetään 0 tilanteesta. Eli myöhät / ennakot nollaantuisi. Silloin joku pikkuinen moka ei kertautuisi, kertautuisi, kertautuisi jne...

Kari...
-----------------


Kari Mamia
kari.mamia@kolumbus.fi
17.7.2001 -- Kale ja Matti, kiitoksia kommenteista. Vilkkaasta (not) palstan täyttymisestä olen tehnyt hätäisen johtopäätöksen, että ei täällä ketään käy... Onneksi on toisin :)

Emit-järjestelmä on siten laadittu, että korttiin mahtuu aika rajoitetusti dataa, ehkä jotain 50 merkintää. Mikäli kaikki asemat olisivat Emittejä niin tuloslaskenta voitaisiin vaikka kokonaan automatisoida. Mutta: leimasin on hiukan kalliinpuoleinen :( Olen esittänyt elektroniselle ajanotolle autosuunnistuksessa sääntöehdotuksen, jossa huomioin EMIT-RT:n mahdollisuuden.

Hyvinkäällä Sukkula-Sprintissä [13.1.2001] osallistujapalautteen jättäneistä oli kuitenkin n. 55% sitä mieltä että leimasinta ei ole kiva käyttää noin usein (ajallisesti lyhin väli taisi olla hiukan alle 2 minuuttia). Itse katson kuuluvani tässä(kin) asiassa mielipiteineni vähemmistöön ja siis Kalen kanssa haluaisin nähdä kisan, jossa ei normaalia RT-asemaa ole (eikä siis välttämättä normaalia kilpailukorttiakaan!) Minusta pitäisi olla niin, että virhepisteiden laskentaperusteita voidaan tietyssä skaalassa muuttaa kilpailun luonteeseen sopivammaksi (kuten RT sprintissä). Matin kommentti, jossa ennakko ja myöhä ovat samanarvoisia on hieno. Yhtä hieno on Tanskan tyyli, jossa ennakko on viisinkertainen myöhään nähden. Mikä on sitten oikein kilpailijan, järjestäjän ja tulostenlaskijan kannalta, kunkin järjestävän seuran organisaatio sen päättäköön. Sääntökirjaan pitäisi minun mielestäni palauttaa vanha sanamuoto: "virhepisteet muodostuvat, ellei kilpailukutsussa toisin mainita, seuraavasti: ...".


Matti Muttilainen
matti.as@luukku.com
Moi, yksi asia pamahti mieleen tuossa väli-AT kysymyksessä. Jos nimittäin väli-AT uusi lähtöaika on sama kuin saapumisaika, niin silloin ennakosta pitäisi rankaista vain 1 p/s kuten myöhästäkin. Tuplapisteet ennakostahan on tarkoitettu estämään jaksolle liian aikaisen menon, joka nollaavassa systeemissä ei enää olisi mikään ongelma koska kaikille niin myöhässä kuin ennakossakin AT:lle saapuvilla olisi yhtä paljon aikaa jakson lopusta selviytymiseen. matti
Kalevi Kaija
koreeauto@surffi.net
Tervehdys Kari! Hienoa, että joku on taas välillä äänessä koskien tätä meidän hienoa harrastustamme. Minun mielipiteeni on, että jos niitä väli-AT-asemia on pakko käyttää niin asema nollatkoon ajan. Mutta eikö niitä väli-EMITTEJÄ voisi käyttää pelkästään reittiasemina esim. leiman sijasta. Kysyy epätietoinen Forssasta.
Kari Mamia
kari.mamia@kolumbus.fi
17.7.2001 -- Valkeakoskelta tuli kilpailukutsu Aprilli ST-kisoihin (ajetaan 11.8., eli viikkoa ennen Norjan PM-osakilpailua) jossa mukana on EMIT-ajanottojärjestelmä. Olen itse vahvasti ajanut ns. väli-AT:n myöhien ja ennakoiden nollausta, mutta ainakin VaToSUA:n kutsussa halutaan ottaa "sääntöjen mukainen" tuplarankaisu takaisin käyttöön. Haluaisin kuulla asiallisia kommentteja siitä, miksi väli-AT:n ei tulisi nollata myöhiä ja ennakoita. Itse en ole keksinyt ainuttakaan mutta jostain syystä tämä jo Pirkanmaan Autosuunnistajien (RIP) kokeilema ja hyväksi havaittu systeemi, AT:lle tuloaika = uusi lähtöaika, ei tahdo löytää tietään sääntöihin asti. Mitä mieltä muut nettikeskustelijat ja häntäläiset ovat, pitäisikö väli-AT:n nollata aikavirheet?
Arto Mattila
amoracing@softavenue.fi
Joo, hieno oli sprintti [Sukkula-sprint 13.1.2001, ratamestareina mystiset KM ja JH. Kisassa käytettiin runsaasti emittejä ja RT-asemia oli vauhtipuisto pullollaan. MA-luokan startissa oli reitillä sitten vielä hajontaa (kaksi ekaa jaksoa) - Kisasta keräsi HyUA palautetta, joka on käyty läpi, mutta analyysi on vieläkin tekemättä... Osa tykkäsi osa ei, kaikkia ei valitettavasti voi miellyttää ]. Suunnistamista pitää olla, vauhtia unohtamatta. Kuka mahtoi alunperin keksiä, että sprinttien tarkoitus on olla vauhdikkaampia kuin muut AS:t? Eihän rallisprintissäkään mennä sen kovempaa kuin rallissa, molemmissa mennään niin kovaa kuin päästään... Toivottavasti Tainan keräämät palautteet kootaan ja käytetään hyväksi EMIT-sääntöjä suunniteltaessa. Vaikka pientä viilausta tarvitaankin, oli HyvUA:n sprint siinäkin suhteessa oikeilla jäljillä. Ihmetellä täytyy tuo A-luokan enemmistön korttien loppuminen. Tyhjiä rivejä oli varattu pilvin pimein, mutta silti. Teoriaan haalimismenttaliteetista en henkilökohtaisesti usko. Ainakin itse raakattiin rankasti, ja lähtiessä osattiin aavistella - kokemuksesta - ja sittenkin kävi niin kuin kävi. Jotenkin mystinen juttu. Hieno sprint joka tapauksessa ottaen huomioon, että samaa aluetta on jo koluttu moneen kertaan, ja nyt se tuntui ihan uudelta! Tsemppiä vaan kaikille muillekin talven ratamestareille!! // Arto
[2000]
[Vuonna 2000 järjestettiin joitakin EMIT-kisoja, ensimmäinen kansallinen EMIT-AS ajettiin Oulussa. Sääntöehdotuksia esiteltiin ja kommentteja yritettiin kerätä. Riihimäen UA järjesti marraskuun alussa vuoden vaikeimman AS-kilpailun Syyseksytys emitillä ja se edesauttoi omalta osaltaan muutosvastarintaa järjestelmää kohtaan. Siikakankaan "uusista" kartoista oltiin montaa mieltä, mutta enemmistö osallistujista taisi pitää kilpailua liian vaikeana. Omalta osaltani leikki jäi kesken henkisen kantin petettyä noin puolivälissä kisaa; kisaa ajan niin pitkälle kun se tuntuu kivalta ja auto toimii edes jotenkin. Siikakankaalla ei tuntunut kivalta (vaikka auto toimikin)...

Vuodeksi 2001 luvatut viralliset AS-EMIT säännöt eivät tulleetkaan vuoden 2000 aikana, joten järjestelmä jatkaa kaudella 2001 villinä ja vapaana...]


Kari Mamia
kari.mamia@kolumbus.fi
13.12.2000 -- Kauden 2001 alkua odotellessa olisi kiva hiukan keskustella EMIT:n käytöstä AS:ssa. Kommentoikaapa ehdottamiani EMIT-sääntöjä, kiitos

Esitys EMIT-AS säännöiksi

[Päivitetty sääntöehdotus löytyy täältä] EMIT on suunnistuksessa käytettävä elektroninen leimausjärjestelmä, jolla voidaan mitata myös aikaa. Kilpailukutsussa on ilmoitettava, mikäli kilpailussa käytetään EMIT-järjestelmää. EMIT-kortilla kilpailija suorittaa itse EMIT-AT-asemalla leimauksen. EMIT-kortin voi vuokrata järjestäjältä kilpailun ajaksi. Palauttamattomasta, hukatusta ja rikotusta EMIT-kortista peritään maksu, jonka suuruus ilmoitetaan kilpailukutsussa.

EMIT-AT
EMIT-AT merkitään maastoon AT- ja leimakilvellä siten, että AT sijaitsee uran oikealla ja leima vasemmalla puolella. EMIT-leimasin sijoitetaan uran vasemmalle puolelle. EMIT-AT-asemaa voidaan kilpailussa käyttää RT-aseman tavoin, jolloin puuttuva AT ja maksimiaikapisteet ovat kuten puuttuva RT. Mikäli tästä ei kilpailukutsussa ole erikseen mainittu voi EMIT-AT sijaita vain helpohkossa suunnistuspaikassa, josta sitä todennäköisesti ei voi sivuttaa vierestä.

EMIT-AT:lla normaaliin kilpailukorttiin merkitään leimauksen kellonaika [Tämä on huono sanamuoto. Hyvinkään sprintissä 2001 yksi leimasin katosi kilpailijan kyytiin ja seuraavassa autossa ei voitu suorittaa leimausta kun ei ollut mihin leimata, eikä sitten merkitty kellonaikaakaan. Parempi on sanoa "kilpailukorttiin merkitään asemalle tuloaika"] ja "leimataan" EMIT-kortti EMIT-leimauslaitteessa. Kilpailukorttiin tehtyä aikamerkintää käytetään vain reitintarkistukseen. Mikäli EMIT-kortissa ei ole leimausta eikä mitään teknistä syytä leimauksen puuttumiseen ole, rangaistaan siitä kuten puuttuva AT. Mikäli EMIT-kortissa on leimaus mutta normaalissa kilpailukortissa ei ole aikamerkintää rangaistaan siitä kuten puuttuva RT. Ylimääräinen EMIT-AT -merkintä kilpailukortissa tai EMIT-kortissa rankaisee kuten ylimääräinen AT. EMIT-AT:n leimaushetki = uusi lähtöaika, ts. ennakot ja myöhät poistuvat. Ajanlaskennallisesti EMIT-AT = JAT. Aikavirhepisteet määräytyvät normaalisti.

EMIT-JRT
EMIT-JRT on miehitetty asema, joka merkitään maastoon kuten normaali JRT. Asemalle on aina ajettava viipymättä edellisen jakson päättäneeltä AT:lta tai lähdöstä. Asemahenkilöstö määrää uuden lähtöajan, jonka hän merkitsee normaaliin kilpailukorttiin tai sprintissä aikakorttiin. Asemahenkilö suorittaa myös EMIT-kortin leimauksen lähtöajalla. Leimauksen jälkeen annetaan kilpailijalle kilpailupaperit ja palautetaan EMIT-kortti. Ajettaessa reitinmäärittelytavalla 1 on lähtöaikaan huomioitava vähintään 30 sekunnin viive karttojen ja peitepiirrosten kohdistamista varten. Tämä viive on kerrottava ajomääräyksessä, esimerkiksi tekstillä: "Uusi lähtöaika on JRT:n antama + 30sek." EMIT-JRT:lta ei voi saada aikavirhepisteitä.

Muuta huomioitavaa
Mikäli pysähdytään odottamaan ihanneaikaa EMIT-asemalla se on tehtävä siten, ettei estetä muiden osallistujien pääsyä leimasimelle. Samalla EMIT-AT:lla ei voida leimata kahta kertaa peräkkäin vaan välissä on oltava vähintään yksi muu EMIT-asema.


Kari Mamia
kari.mamia@kolumbus.fi
6.11.2000 -- Syyseksytys, tuo Riihimäen UA:n järjestämä hankalahkon puoleinen AS-kilpailu ajettiin Orivedellä EMIT-järjestelmää apuna käyttäen. Jotain jäi mieleen ennen kuin otettiin "autorikko".

1. Väli-AT:n tulisi aina nollata ennakot ja myöhät, nykyinen (sääntöjen mukainen) systeemi on lievästi epäoikeudenmukainen, kun väli-AT-asemien lukumäärä EMITin myötä kasvaa. Varsinkin jos vaaditut ajonopeudet ovat tolkuttomia. Jakson alussa jos teet virheen tai kartoitat jotain aluetta pitkään tulevat kaikki aikapisteet suurella kertoimella mukaan (nyt esim. MA:n ensimmäisellä jaksolla oli kaksi väli-AT-asemaa, joten alun myöhistä pisteet tulivat kolminkertaisina JAT:lle)

2. JRT:lle tultaessa ei ole mitään merkitystä sillä, mikä oli lähtöaika edelliseltä JAT:lta. Oikeastaan taukopaikalla pitäisi olla tauon päättävä JAT, josta siirrytään näköpiirissä olevalle JRT:lle "välittömästi". JRT antaa sitten uuden lähtöajan esim. kahden minuutin päähän edellisestä lähtijästä.

3. Jo tunnetusti vaikeiden alueiden edelleen vaikeuttaminen erikoiskarttoja manipuloimalla ei tunnu kauhean kivalta. Itse olen sortunut samaan ja ilmeisesti saamani palautteen perusteella en ole liian innokas enää ratoja tekemään. On totta, että ennen kilpailua reittiä on mahdoton sanoa helpoksi tai vaikeaksi, jollei sitten olla ihan äärimmäisyydessä. Etenkin, jos kaikki rataa läpikäyneet ovat olleet alueella usein, iskee sokeus - ei osata asettua kilpailijan asemaan (yleensä valvojat kuitenkin osaavat antaa hyviäkin vinkkejä, joita kyllä kannattaa kuunnella). Joskus olisi hyvä löytää alueelta joku maastomerkki mistä varmasti pystyy "ottamaan kiinni". Tyhjästä erikoiskartasta sitä ei oikeastaan voi löytää.

PS. Olisi muuten kiva tietää, monellako parilla riitti polttoainetta kisan loppuun asti...


Riku Rousku
riku.rousku@poyry.fi
Joku on todennut että X-Tripillä pelaaminen on ongelmallista Emit asemalla. Jos asian oikein ymmärrän niin leimaushetkellä ainoastaan virhepisteet nollataan ja esim. nopeus pysyy samana. Tämä toiminto löytyy kyllä muistaakseni myös X-Tripistä eikä lähtöaikaa tarvitse syöttää JAT toiminnolla.
[1999] [Lohjalla ajettiin joulukuun 13. 1999 historian ensimmäinen EMIT-AS, AL-Lohjan I EMIT-AS niminen harjoitusajo. Järjestelytehtävissä häärivät KM ja Kokkens. Ajo oli luonteeltaan etenevä ja EMIT-asemien välejä kokeiltiin muutamasta kymmenestä sekunnista pariinkymmeneen minuuttiin. Kokonaispituus reitillä oli pari tuntia ja AT-asemat toimivat kuten JAT, tulo = uusi lähtöaika. Tapahtuman kokemuksia yritettiin sittemmin hyödyntää myöhemmissä EMIT-AS tapahtumissa.]
Timo Kokko
kokkens@iki.fi
EMIT on lähellä sydäntä --> SSL:n oto-asiantuntijana voin kommentoida laitteiden toimivuutta jne... Eli laitteita on riittävästi Suomessa (rasteja 10000, kortteja 15000, jne..) Kuluneella kaudella olen itse ollut järjestämässä 22 kansallista suunnistuskilpailua, joissa ns. laitevikoja on paljastunut noin promillen verran :) --> laitteet toimivat kunhan käyttäjät osaavat toimia. EMITin pääasiallinen tarkoitus AS:ssä olisi varmasti nimenomaan asemamiesten "karsiminen" sekä ajan ja oikeassa ajassa (pyynti sopiva --> ajettava viivaa jotta saa ajastakin 0) ajamisen seuraamista helpottava ja lisäävä tekiä. EMIT on monopolituote --> tulee norjasta meille (ei välttämättä hyvä). Toisaalta tuloslaskentakin saattaa nopeutua, kunhan saadaan aikaiseksi sopivia ohjelmistoja kortin lukemiseksi. Kaimalleni vastaan tähän EMIT-rikkoutuu ongelmaan, että tälläkään hetkellä ei saa tulosta jos ei ole kaikkia kortteja... mutta näihin kaikkiin "porsaan"reikiin ja ongelmiin täytyy hakea jonkinlaisia ratkaisuja ja paikkoja... JOS joku haluaa lisätietoja tai kokeilla EMIT-AS:n järjestämistä niin henkilökohtaisesti pystyn järjestämään noin 30 rastin & 30 kortin tavarat lainaan --> Kiitoksia kommenteista kaikille ja jouluja... palsta on muuten vapaa mille tahansa asialle AS:n liittyen...
Timo Leppäkorpi
timo.leppakorpi@nokia.com
Mielestäni järjestäjien ehdotus, ettei Emit-asemaa välttämättä merkattaisi korttiin, ei ole ehkä kuitenkaan kovin hyvä idea. Jos Emit-AT on vasemmalla ja oikealla on RT-numero, voi Emit-At jäädä huomaamatta. Entäs mitä sitten jos/kun jonkun kilpailijan Emit-kortti hajoaa tai patteri loppuu kesken kisan? Jos AT:lle saapumisajat on kirjoitettu korttiin saadaan kuitenkin tulos. Tietysti Emit-kortissa voitaisiin käyttää varmistuspahvia jolloin nähtäisiin että kilpailija on käynyt kaikilla AT:illa (ainakin kerran...), mutta voidaanko antaa mitään tulosta jos ajoista ei ole tietoa?
Petri Lindqvist
petri.lindqvist@cellkem.fi
Kiitokset Karille ja Timolle Emit-kokeilusta. Emit-AS esiteltiin ensimmäisen kerran valvojapäivillä 12.11-99, ja Lohjalla ajettiin siis 13.12 ensimmäinen auto-Emit-AS. Säännöt eivät ole varmasti vielä lopullisia, eikä toteutuksenkaan tarvitse olla ehdottomasti Lohjan kaltainen. AKK:n lajiryhmän puolesta toivomme mahdollisimman monen seuran kokeilevan Emitin käyttöä, erityisesti harjoitusajoissa, mutta myös alue- ja kansallisiin AS-kilpailuihin voidaan myöntää kokeilulupia jo tänä vuonna (Ei kuitenkaan arvokilpailuihin !). Olemme lajiryhmässä kiinnostuneita kuulemaan kommenttejanne Emitistä, sillä tarkoituksemme olisi sorvata tälle Emit-AS:lle viralliset säännöt vuodelle 2001.

aloitussivulle . emit-pääsivu . uudemmat emit-keskustelut